TUGASAN
KUMPULAN
SADE1013
PRINSIP-PRINSIP KEUSAHAWANAN
KUMPULAN: D
AHLI KUMPULAN:
NIK ASMAD BT YAMAY 226819
AININA ZIEYANI BT ABDULLAH 238642
NUR IZZATI BT ISMAIL 238492
FATIMAH KAMARIAH BT MAT DAUD 238514
NUR HAZIRAH BT MOHD SUFIAN 238564
DISEDIAKAN
UNTUK:
DR AZIZI B. HAJI HALIPAH
1.0PENDAHULUAN
Usahawanan ialah individu
yang mengusahakan sesuatu perusahaan perniagaan sehingga berjaya dengan motif
memperolehi keuntungan di samping mengamalkan amalan-amalan yang strategik
untuk terus berjaya.
Mengikut Coulter (2002),
keusahawanan merupakan satu proses di mana individu atau sekumpulan individu
menggunakan usaha-usaha dan perantara untuk mencari peluang mencipta nilai dan
pertumbuhan melalui memenuhi keperluan dan kehendak. Ianya perlu melalui
inovasi dan keunikan tidak kira apa jua sumber kawalan yang ada digunakan.
Usahawan juga merupakan seorang yang mencipta dan mengoperasikkan perniagaan
secara aktif.
Mengikut Hisrich dan Peters
(2002), keusahawanan merupakan satu proses penciptaan sesuatu yang baru
ditambah nilai serta keperluan usaha dan masa, mengandaikan kewangan, psikik
dan risiko sosial serta menerima anugerah dalam bentuk wang, kepuasan peribadi
dan kebebasan. Manakala usahawan adalah pereka yang merevolusikan corak terkini
melaui penemuan sumber atau outlet baru, pengorganisasian industri baru
pengambilalihan sesetengah aktiviti inovatif.
ISI KANDUNGAN
ISI KANDUNGAN
|
MUKA SURAT
|
PENDAHULUAN
|
1
|
(TOKOH DAN CIRI-CIRI)
VISI
|
2-3
|
POSITIF TERHADAP KEGAGALAN
|
4-5
|
BUDAYA TERBUKA
|
6
|
BERORIENTASIKAN KUMPULAN
|
7-8
|
RANGKAIAN
|
9-10
|
BERORIENTASIKAN HASIL
|
11-12
|
PROAKTIF
|
13-14
|
BERANI MENGAMBIL RISIKO
|
15-16
|
TAJAM PEMMERHATIAN
|
17-18
|
5 CIRI-CIRI
|
19-22
|
KESIMPULAN
|
23
|
RUJUKAN
|
24
|
LAMPIRAN
|
25
|
2.0
TOKOH KEUSAHAWANAN DAN CIRI-CIRI
2.1
TOKOH USHAWAN 1: Dato’ Aliff Shukri Kamarzaman (visi)
Visi adalah pandangan jauh
yang dimiliki oleh seseorang usahawan. Tujuan-tujuan dan juga langkah yang
perlu dilakukan oleh usahawan juga jelas dinyatakan didalam sesebuah visi.
Contoh usahawan yang bervisi ialah Dato’ Aliff Shukri Kamarzaman, pengasas
produk yang tersohor dengan cogan kata ‘terlajak laris ‘.
Mengenai
Dato’ Aliff Shukri, nama sebenar beliau ialah Aliff shukri Kamarzaman.
Dilahirkan pada 03 April 1987, di Felda Kechau, kuala lipis, Pahang. Kemudian
berpindah ke Selangor. Latar belakang pendidikan beliau, pernah bersekolah di
Sekolah Kebangsaan Sg. Besar, Selangor. Sekolah Menengah Telok Gadong, Klang. Sekolah
Pondok Pasir Tumboh, Kelantan. Sekolah Integarasoi As-Syakirin Shah Alam sehingga
tingkatan lima. Melanjutkan pelajaran ke Taylor College. Sekarang telah berkahwin dan mempunyai tiga
orang anak.
Sejak dari kecil, beliau amat meminati bidang
perniagaan. Dengan berbekalkan azam yang kuat, beliau mula berniaga menjual
barang-barang kosmetik kepada kawan-kawannya. Kemudian, beliau membuka gerai di
pasar tani pada setiap hujung minggu. Sambutan yang amat menggalakkkan apabila
beliau menjual barangan kosmetik. Beliau pernah berdepan dengan pelbagai
cabaran dan dugaan dimana pinjaman yang dibuat melalui bank ditolak, beliau
juga pernah dimaki dan diherdik. Malah, mereka yang terdekat juga tidak percaya
akan kebolehan Dato’ Shukri dan memandang rendah kepadanya.
Dengan berkat kesabaran dan keyakinannya, beliau
tidak menghiraukan perkara seperti itu menggganggu beliau. Kemudian, beliau
berniaga lagi untuk mencari pendapatan sampingan, dimana pada setiap minggu
beliau akan mengadakan bengkel kecantikan dan kesihatan di tempat-tempat kerja,
agensi kerajaaan dan swasta disamping itu, menjual produk kesihatan dan
kecantikan tersebut. Setiap kali beliau membuat bengkel tersebut, pendapatan
beliau lebih kurang RM 1,000 hingga RM 3, 000 sebulan. Ketika beliau mengadakan
bengkel kecantikan itu, beliau mengatakan hajat beliau untuk membuat satu
jenama dan berkongsi dengan rakannya. Akhinya, mereka bersetuju mengenainya.
Hal ini kerana, selepas beberapa kali menjual produk peniaga lain beliau
merasakan lebih baik sekiranya, menjual produk barangan beliau sendiri. Maka
tercetuslah idea beliau untuk mengeluarkan produk sendiri.
D’herbs
Healthy Marketing ditubuhkan pada
September 2010 dimana hanya beroperasi di lot kedai di tingkat 2 dengan seorang
pekerja sahaja dan mempunyai 4 produk utama iaitu bedak asas, Produk
pelansingan, Minuman Kesihatan Wanita dan Lipstick Rawatan Biibir. Pada tahun
2012 yang merupakan tahun kemuncak kepada produk D’herbs dimana mereka telah
bernaung di bawah label Syarikat Sendirian Berhad dan perniagaan beliau
dikembangkan lagi dengan berpindah ke bangunan 4 tingkat milik syarikat yang
lebih strategik dan selesa. Perpindahan ini mampu meyakinkan semua stokis dan
pengedar untuk menjual dan memasarkan produk D’herbs dengan lebih meluas dan
berkembang maju. Justeru itu, mengorak langkah maju setapak kehadapan dengan
menghasilkan hamper 90 rangkaian produk baru dengan seramai 35 orang kakitangan
yang memmbantu melancarkan perjalanan syarikat.
Ini menjelaskan bahawasanya Dato’ Shukri seorang
usahawan yang bervisi. Beliau mampu merangka perjalanan perniagaan beliau untuk
mencapai matlamat yang ingin dicapai dalam masa yang ditetapkan. Selain itu, beliau
bijak mengambil tindakan yang bersesuaian dan tepat bagi memastikan visi beliau
mampu diacapi dengan jayanya. Ternyata mimpi dan cita-cita beliau bukanlah
mimpi kosong.
2.2TOKOH
USHAWAN 2: Taib Muda (Positif Terhadap Kegagalan)
Usahawan merupakan seorang
yang positif terhadap kegagalan. Mereka menganggap kegagalan adalah sebagai
guru yang terbaik dalam mencapai kejayaan. Orang yang positif tidak gemar sikap
suka berputus asa. Oleh kerana itu, usahawan merupakan seorang yang sangat
positif akan kegagalan. Malah, kegagalan menjadi kekuatan untuk mereka bangun
dan berusaha mengukir kejayaan yang lebih besar daripada sebelum mereka
mengalami kejatuhan.
Ciri ini ditunjuk jelas oleh
seorang usahawan keropok lekor yang berasal dari Terengganu. Nama beliau ialah
Taib Muda yang berasal dari Kampung Banggol Katong, Serada, Kuala
Terengganu. Berlatar belakangkan
pendidikan di peringkat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan sekarang memangku
jawatan Pengarah Urusan Orisahanif Enterprise.
Siapa sangka beliau boleh
menjadi jutawan hanya mengusahakan keropok lekor. Pencapaian menakjubkan Taib
Muda atau dikenali Pak Embong yang tidak kenal erti kegagalan atau putus asa
dalam perniagaan bagi memastikan impiannya menjadinya usahawan berjaya menjadi
kenyataan.
Pembabitan awal Pak Embong
dalam bidang itu bermula pada 1985 apabila bertekad keluar daripada kepompong
kemiskinan untuk memulakan perniagaan secara kecil-kecilan. Beliau ketika itu yang
bekerja sebagai buruh terpaksa menanggung tujuh orang anak dengan pendapatan
tidak menentu. Dengan bermodalkan RM200, beliau yang masih muda ketika itu
membuang perasaan malu apabila sanggup mengayuh beca sejauh 25 kilometer setiap
hari bagi mendapatkan bekalan ikan dari jeti Jabatan Perikanan di Pulau
Kambing.
Walaupun
terpaksa menempuh jatuh dan bangun, termasuk ditipu pada peringkat awal, ia
bukan penghalang buat Pak Embong untuk terus bangkit memanfaatkan modal yang
dikumpulkan untuk membuka kedai keropok di Kampung Losong Haji SU pada 2006
selain berniaga di pasar malam. Ternyata usaha dan strateginya tidak sia-sia
apabila keropok keluarannya menerima sambutan hangat, terutama daripada orang
luar yang bertandang ke perkampungan berkenaan.
Menyedari potensi perniagaan
terbabit untuk dikembangkan, Pak Embong berkata , beliau melebarkan sayap
perniagaan dengan membuka empat lagi cawangan kedai keropok di Camerom
Highlands, Pahang dan Gua Musang, Kelantan. Kini operasi perniagaan keropoknya
berjalan lancar dan memberi pulangan seperti yang diharapkan dan keuntungan
tersebut berganda apabila tiba hari perayaan.
Secara kesimpulannya, ciri
keusahawan jelas terpancar pada diri Pak Embong apabila beliau menjadikan
kegagalan sebagai satu titik pemulaan yang baru untuk lebih maju kehadapan.
Sifat atau ciri inilah merupakan keperluan penting yang perlu dipenuhi oleh
setiap orang usahawan untuk berjaya. Dengan ini, kegagalan bukanlah suatu titik
untuk usahawan mundur malah kegagalan adalah pencetus semangat
keusahawanan.
2.3 TOKOH USHAWAN 3:
Tuan Mydin Mohamed bin Ghulam Hussein.
(Budaya Terbuka)
Budaya terbuka adalah konsep
dimana sesebuah perniagaan hendaklah disebarkan secara meluas dan perkembangan
perlu datang daripada sesuatu yang membangun, membuat inovasi dan menambah
nilai terhadap produk yang sedia ada atas dasar perkongsian dan kerjasama.
Dalam konteks golobalisasi, semua lapisan masyarakat akan akses kepada produk
yang sama.
Ciri usahawan ini dapat
dilihat jelas daripada ikon usahawan peruncit terkenal iaitu Dato’ Wira (Dr)
Haji Ameer Ali. Pengarah Urusan Pasaraya borong MYDIN. Sebut sahaja pasaraya Mydin, semua lapisan masyarakat
Malaysia mengetahuinya. Sebuah pasaraya yang menawarkan harga barangan yang
murah berbanding pasaraya lain. Lebih-lebih lagi, pengasas pasaraya tersebut
merupakan orang Melayu.
Pengasas bagi syarikat Mydin
Mohamed Holdings Berhad ialah Tuan Mydin Mohamed bin Ghulam Hussein.
Permulaanya pada tahun 1957, beliau membuka kedai kecil di Kota Bharu,
Kelantan. Bermula dengan simpanan sendiri dan kemudiannya mendapat pinjaman
daripada institusi kewangan, beliau kini berjaya memilik lebih daripda 200
kedai termasuklah 12 pasaraya besar, 18 emporium borong, 3 bazar, 53 pasaraya
mini, 10 kedai sebaneka dan 5 francais di beberapa negeri Semenanjung Malaysia.
2.4 TOKOH
USHAWAN 4: Jack Ma (Ma Yun) (Berorientasikan Kumpulan)
Berorientasikan kumpulan
merupakan salah satu daripada ciri-ciri seorang usahawan yang berjaya. Usahawan
yang mempunyai ciri-ciri seperti ini lebih mudah dalam mengawal dan menguruskan
perniagaan beliau berbanding usahawan yang lain. Nilai ini amat dititikberat
dalam memajukan sesebuah organisasi dalam syarikat. Hal ini demikian, setiap
pekerja memiliki kepakaran masing-masing dan ini membuatkan mereka saling
melengkapi. Kumpulan yang efektif dan kerjasama yang tinggi dapat menghasilkan
produk yang lebih besar berbanding bekerja secara individu lebih lebih lagi dalam
syarikat yang besar. Contohnya, syarikat Alibaba.com. Syarikat ini
mengaplikasikan nilai kerjasama ini dalam organisasi mereka.
Alibaba diasaskan oleh Jack
Ma (Ma Yun), beliau merupakan orang terkaya di negara China. Namun siapa
sangka, Ma pernah menjadi seorang guru miskin di China, membesar dalam keadaan
yang serba kekurangan, pernah gagal untuk memasuki kolej perguruan sebanyak 2
kali dan ditolak sebanyak 30 kali ketika memohon pekerjaan di mana-mana tempat
dan salah satunya di KFC. Beliau dilahirkan pada 15 Oktober tahun 1964 di
Hangzhou, China yang terletak di bahagian Tenggara China. Ibu bapanya merupakan
pemain drama tradisional Tiongkok dan beliau mempunyai seorang abang dan adik
perempuan. Mereka membesar dalam keadaan yang sangat miskin.
Alibaba.com merupakan satu
laman yang memberi servis dan menjadi pengantaraan dalam perniagaan antara
peniaga dan pembeli dimana dapat memberi kemudahan kepada pembeli untuk membeli
produk secara terus atau online dari syarikat. Kerjasama beliau dan rakan
rakannya pada awal penubuhan Alibaba.com membuahkan hasil apabila beberapa buah
syarikat besar telah melabur dalam syarikatnya seperti Goldman Sachs dan
Softbanks.
Pada 19 September 2014,
harga perdagangan pertama perusahaan Alibaba menjadi 9270 dolar per saham.
Harga penawaran perdananya (initial public offering atau IPO) adalah 68 dolar
per saham, yang menjadikannya salah satu IPO terbesar dalam sejarah. Ini
merupakan kejayaan terbesar Jack Ma. Dalam ucapannya, beliau menekankan 6 nilai
yang perlu dipraktikkan di Alibaba, iaitu mengutamakan pelanggan (customer
first), orientasi kumpulan (team oriented), integriti (integrity), komitmen
(commitment), menggalakkan perubahan (embrace change) dan keterujaan (passion).
Di sini menunjukkan salah satu nilai yang perlu ada untuk seseorang usahawan
mencapai kejayaan adalah ‘teamwork’ atau ‘team oriented’.
2.5 TOKOH
USHAWAN 5: Tatparanandam Ananda Krishnan (Rangkaian)
‘Business network’ atau
rangkaian perniagaan merupakan elemen penting yang perlu diwujudkan untuk
memastikan sesebuah perniagaan itu berjaya. Ianya merupakan hubungan yang wujud
di antara beberapa individu dalam sebuah perniagaan termasuklah peniaga, pembekal
atau pemborong, dan pelanggan. Dengan adanya rangkaian yang baik, sesebuah
perniagaan itu dapat berkembang dengan lebih cepat. Melalui rangkaian juga
dapat mengurangkan persaingan dan membantu para usahawan untuk melariskan stok
mereka selain bertukar tukar pelanggan yang sedia ada antara mereka.
Nilai ini, dipraktikkan oleh
Ananda Krishnan yang merupakan usahawan kedua terkaya di Malaysia.
Tatparanandam Ananda Krishnan lahir pada 14 April 1938 di Brickfields, Kuala
Lumpur. Nama sebenarnya beliau ialah, Tatparanandam Ananda Krishnan. Berumur 77
tahun dan dilahirkan di Brickfields, Kuala Lumpur pada 1hb April, 1938. Sudah
berkahwin dan mempunyai 3 orang anak. Manakala latar belakang pelajarannya,
Ananda Krishnan belajar di Sekolah Tamil Vivekananda di Kuala Lumpur dan
kemudiannya di Institut Victoria, Kuala Lumpur. Beliau memperoleh ijazah
Sarjana Mudanya (Kepujian) di Universiti Melbourne, Australia dan Sarjana
Pentadbiran Perniagaan di Universiti Harvard.
Ananda Krishnan merupakan
seorang usahawan yang bijak mengambil peluang perniagaan di mana beliau
menjalinkan hubungan baik dengan pihak-pihak berkuasa yang dapat memberi
kelebihan kepada perniagaannya. Beliau rapat dengan golongan pemimpin dan
pegawai korporat yang berpengaruh seperti Tengku Razaleigh Hamzah dan Tan Sri
Dr. Mahathir Mohamad. Melalui “network” yang dibina ini, Ananda Krishnan dapat
melebarkan sayap perniagaannya dengan mudah dan menjadikan beliau usahawan yang
terkenal sehingga sekarang. Kini, beliau adalah orang yang paling berpengaruh di
Malaysia kerana empayar perniagaannya merangkumi sektor-sektor utama seperti
telekomunikasi angkasa dan bumi seperti Binariang Satellites Systems Sdn Bhd,
Sistem Rangkaian Siaran Measat (MEASAT Broadcast Network Systems), dan Maxis
Communications Berhad (Maxis), radio dan televisyen iaitu Astro, perjudian
seperi lumba kuda dan loteri Pan Malaysia Pools, perkapalan dan industri minyak
iaitu Bumi Armada, jana elektrik iaitu Powertek Berhad dan perfileman. Hal ini
menunjukkan, betapa pentingnya untuk membina “network” dalam sesebuah
perniagaan.
2.6 TOKOH KEUSAHAWANAN 6: Richard James & Maurice
James (berorientasikan hasil)
Salah satu ciri penting yang menjadi tunjang bagi setiap kejayaan usahawan adalah ‘outcome oriented’. Berorientasikan hasil bermaksud mendapatkan hasil yang lumayan dengan mengutamakan tugas tugas iaitu fokus kepada hasil dan impak yang bakal diperolehi. Usahawan yang berorientasikan hasil sentiasa menitik beratkan standard dan mutu pekerja yang akan mendapat kelebihan daya saing dalam sektor yang sama yang mendatangkan mereka keuntungan. Usahawan juga perlu berusaha untuk mendapatkan hasil yang berterusan dengan cara memajukan lagi perniagaan mereka atau menghasilkan produk, sumber dan perkhidmatan yang baru mengikut aliran masa.
Salah seorang usahawan yang
mempunyai ciri berorientasikan hasil ini adalah Richard James "Dick"
McDonald dan Maurice James "Mac" McDonald. Mereka mengasaskan
Restoran McDonald’s iaitu restoran makanan segera ‘hamburger’. Syarikat ini
dimulakan pada tahun 1940 dengan sebuah restoran yang dibuka oleh adik-beradik
Dick dan Mac McDonald. Pada awalnya, mereka menggaji sebanyak 20 pelanggan dan
mempunyai 25 menu yang kebanyakannya adalah daging barbeku. Hamburger yang
dijual pada harga yang murah, dan menjadi kegilaan golongan muda sewaktu itu.
Adik beradik ini, menutup restoran tersebut setelah mendapati bahawa hamburger
amat menguntungkan bagi melaksanakan system baru.
Mereka telah menggunakan
"Sistem Perkhidmatan Speedee" iaitu sistem pemasangan lalu arus
hamburger, “drive-thru” di mana sistem ini lebih efisyen dan menguntungkan
kerana tidak perlu menggunakan jumlah pekerja yang ramai. Perushaan ini hanya
menjual ‘hamburger’, dan kentang jejari dan dijual dengan harga yang sangat
murah. Restoran ini telah berjaya mencipta namanya dan keistimewaannya semakin
tersebar. Kemudian, pada tahun 1953, adik beradik ini telah memulakan
francaisnya dan membuka restoran tersebut di Phoenix, Arizona dan Downey,
California.
Kemudian, pada tahun 1954,
seorang usahawan dan jurujual pengadun susu kocak, Ray Kroc kagum dengan keupayaan dan kepopularan restoran McDonald's
semasa membuat lawatan. Selepas melihat operasi restoran, ‘Kroc’ bertemu dengan
adik-beradik McDonald supaya membenarkannya menjual francais restoran McDonald
diluar California dan Arizona, dengan sendiri sebagai pembeli francais yang
pertama. Di situ, bermulalah, pembukaan francais McDonald’s di kawasan kawasan
lain. Pada tahun 1960, telah terdapat sebanyak 200 restoran McDonald’s di
seluruh Amerika. Sehingga kini, lebih dari 100 negara mempunyai cawangan
restoran McDonald’s ini.
Melalui kejayaan usahawan
adik beradik ini, mereka telah membuktikan betapa pentingnya nilai
berorientasikan hasil dalam sesebuah perniagaan. Bukan itu sahaja, mereka juga
menonjolkan kepentingan inovasi dan daya pemikiran yang kreatif dalam
membangunkan dan mencipta nama di persada dunia.
2.7 TOKOH KEUSAHWANAN 7: Hajah Faiza Bawumi Sayed Ahmad (Proaktif)
Proaktif, menurut kamus Dewan Bahasa
dan Pustaka edisi ke-empat, membawa maksud berkenaan sikap positif (individu,
institusi dan lain-lain) merangka atau melakukan sesuatu tindakan (setelah
difikir masak-masak) jauh lebih awal daripada berlakunya sesuatu perkara yang
sememangnya memerlukan tindakan berkenaan (tindakan tidak dilakukan hanya
setelah sesuatu itu berlaku )
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEj0Xa8VkzjdKe5pqEs7VxKMdaOzz7uABXTzPVqT5wXtKenu5nPEC-XDWaRTbAx1-zmRUjJ8hppN2KXrLwrSacYTLW8i9t_5Cik2PAgqodWZ3J0TGXg4PA5VEiIxm6rvIlZlEUijxsNxjwY0/s1600/7.jpg)
Disebabkan sikapnya yang
proaktif, beliau yang mempunyai diploma dalam bidang jahitan memulakan
langkahnya dalam bidang perniagaan dengan mengambil upah menjahit sulaman dan
menjual barangan dapur. Tempahan jahitan diterima daripada jiran-jiran dan
kenalan suaminya. Satu perkara yang menarik adalah, melalui upah jahitan yang
bernilai RM4 itulah yang kini membawa Hajah Faiza menjadi seorang usahawan
beras yang berjaya. Upah serendah RM4 yang diperolehinya mendorong beliau untuk
berniaga dari rumah ke rumah. Selain mengambil tempahan jahitan, beliau turut
mencuba nasib dengan menjual rempah yang dibuatnya sendiri ke rumah jiran dan
kedai. Rempah yang diberi nama Bunga Raya itu diadun daripada pelbagai jenis rempah
yang dibelinya di pasar.
Namun begitu, melihatkan
kepada sambutan yang kurang memberangsangkan terhadap perniagaan rempahnya, modal
daripada menjual rempah kari digunakan pula untuk membuka kedai runcit. Dari
situ beliau mendapati pemborong beras kebanyakannya datang daripada kaum yang
lain.Menggunakan semaksimum mungkin ruang dan peluang yang ada, beliau lantas
memulakan perniagaan beras secara kecil-kecilan. Mempunyai kedai sendiri,
memberi kelebihan kepada beliau untuk mula belajar mengenali pelbagai jenis
beras. Hajah Faiza juga tidak segan-silu pergi dari satu kedai ke kedai yang
lain untuk mendapatkan maklum balas samaada mereka mahu membeli beras jika
beliau menjualnya. Melihatkan kepada respon positif yang diterima, beliau mula
bergiat secara serius dalam bidang perniagaan dengan memohon lesen pemborong
beras dan menjual pelbagai jenis beras termasuk beras wangi, basmathi dan beras
Siam.
Pada peringkat awal
perniagaannya, beliau turut berasa buntu ketika memulakan perniagaan berasnya terutamanya
apabila melihat sebuah treler yang penuh berisi beras diletakkan di hadapan
rumahnya. Namun begitu, berbekalkan keazaman yang tinggi, beliau nekad
membungkus beras-beras tersebut dengan menggunakan jenama Bunga Raya dan
mengedarkannya di kedai-kedai seluruh Johor. Dalam tempoh sembilan tahun,
perniagaan beras keluaran syarikat Hajah Faiza yang ditubuhkan pada tahun 1982
semakin mendapat tempat di hati penggemar beras wangi. Jaringan perniagaannya
juga semakin lebar meliputi pelanggan di sekitar Johor, Melaka dan Kuala
Lumpur. Melihatkan kepada penerimaan daripada pelanggan, Syarikat Faiza secara
rasminya pada tahun 1992 bertukar menjadi sebuah syarikat korporat dengan
jenama Syarikat Faiza Sdn Bhd (SFSB).
Sekitar tahun 1998,
melihat kepada gaya pemakanan kurang sihat di kalangan masyarakat Malaysia,
Hajah Faiza terdorong untuk mempromosi beras ponni dari India yang dipercayai
baik untuk kesihatan, khususnya bagi penghidap diabetes, obesiti dan darah
tinggi.
2.8 TOKOH KEUSAHAWANAN 8: Ramly Mokni (Berani Mengambil
Risiko)
Berani mengambil risiko adalah merupakan salah satu
ciri penting yang perlu wujud dalam diri seseorang usahawan. Ciri ini sangat
membezakan diri seorang usahawan dan peniaga-peniaga yang lain. Hal ini kerana
risiko yang diambil perlu diiringi dengan penelitian yang tajam dan keputusan
yang difikir berkali-kali.
Begitulah ciri yang terdapat dalam diri usahawan
Melayu Islam yang bernama Dato’ Haji Ramly bin Mokni ini. Beliau yang menjadi
pengeluar produk Malaysia yang halal ini menjadi ternama kini kerana sikapnya
yang berani untuk berbeza dari orang lain dengan membuka satu perniagaan yang
belum diusahakan secara besar-besaran oleh warga Malaysia yang lain ketika itu,
iaitu makanan sejuk beku.
Produk keluarannya, Burger Ramly merupakan produk
bumiputera miliknya yang telah menjadi salah satu makanan segera yang popular
di Malaysia. Burger Ramly lebih mudah didapati gerai makanan ditepi jalan dan
restoran.Burger Ramly juga telah mula dikenali di Singapura dan menjadi makanan
segera yang popular dikalangan penduduk Singapura. Ramly Food Processsing
adalah industri bumiputera yang terkenal dalam industri pembuatan produk
makanan berasaskan daging lembu, ayam dan hasilan laut berjenama Ramly. Burger,
nuget, frankfurter dan drummet adalah antara produk yang amat diminati ramai.
Suami kepada Datin Hajjah Shala
Siah bt Abdul Manap ini bermula sebagai pemotong
daging di sebuah pasar raya di ibu kota pada awal 1970an. Kebanyakan makanan
sejuk beku ketika itu tidak dapat dipastikan halal haramnya, telah mencetuskan
idea beliau untuk menghasilkan daging burger dan sosej yang ditanggung halal
untuk dimakan oleh umat Islam di negara ini. Sifat beliau ini jelas menunjukkan
beliau adalah seorang yang bijak merebut peluang dan berani mengambil risiko. Namun begitu, dalam
proses membina perniagaannya itu sendiri, beliau menghadapi pelbagai kerenah, seperti
diperlekehkan oleh orang awam dan pihak bank yang telah menolak
pinjamannya.Namun, beliau tidak sesekali berundur ke belakang sebagai bayaran
untuk keberaniannya memulakan langkah dalam megeluarkan produk beliau.
Ramly Mokni merupakan seorang
tokoh usahawan Melayu yang telah mengecapi dan mencapai kejayaan dalam bidang
keusahawanan dengan begitu cemerlang dan patut dicontohi oleh usahawan-usahawan
bumiputera yang lain. Kejayaannya bukanlah dapat dinikmati dalam sekelip
mata, tetapi terpaksa mengharungi pelbagai cabaran dan halangan. Kerana
keyakinannya untuk menanggung risiko yang tinggi, dan ketabahan serta kecekalan
hatinya, beliau telah dapat mengembangkan perniagaannya dari gerai menjual
burger sehingga membuka kilang untuk mengeluarkan daging burger dari 300 keping
sehari kepada 30 tan daging sehari selepas 20 tahun dengan jualan tahunan kini
mencatat RM42 juta.
Dato' Ramli Bin
Mokni, mempunyai pengalaman lebih 30 tahun dalam bidang ini. Bermula dengan
pengeluaran secara manual dan kecil-kecilan, beliau kini telah berjaya
mengembangkan perniagaan ini ke tahap komersial. Bermula dengan pinjaman yang
kecil dari Bank Pembangunan pada tahun 1982, syarikat ini telah berkembang
pesat dan membesar kepada syarikat induk Ramly Mokni Holding Berhad dan
anak-anak syarikat iaitu Ramly Food Processing Sdn. Bhd., Pemasaran Ramly Mokni
Sdn. Bhd., Ramly Supermart Sdn. Bhd. dan Ramly Mokni Bakeri Sdn. Bhd.
2.9
TOKOH KEUSAHAWANAN 9: Datuk Wan Mohammad
Sani Salleh
(Tajam Pemerhatian)
Seorang
usahawan yang mempunyai pemerhatian yang tajam ini, Datuk Wan Mohammad Sani
Salleh amat mahsyur dalam industri pengangkutan awam negara.
Tajam pemerhatian membawa maksud perihal memerhatikan dengan teliti, usaha, dan
sebagainya, memerhati atau mengamati sesuatu dengan teliti (Dewan Bahasa dan
Pustaka (2004).
![](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhC9wvVz0SmUA0npQ_MO-pAAgAObT_9XUJmMTiS0Zwsl3E1TxaD116zpsnR22AOtpWN0jrSQr-iQ5Zf_eb1uy5Ld4kTxcbwfXI9yXE8j84ny-eWQE7cACkyzlaLFBzssZtiWHeIypwArfdB/s1600/9.jpg)
Katanya,
beliau sebenarnya memulakan perniagaan melalui naluri sendiri, tidak ada orang
suruh, tidak mendapat pandangan orang lain. Penglibatan dalam bidang ini adalah
atas desakan diri sendiri. Beliau juga akui mempunyai sedikit kelebihan iaitu
pandai mencari peluang, dan peluang yang ada digunakan oleh beliau sebaik
mungkin, kerana padanya, jika bertangguh atau menunggu, sampai bila-bila pun
kita tidak mampu mendapatkannya lagi. Dengan peluang yang diberi, beliau mula
membuat kajian terperinci, menganalisis dan menyusun strategi.
Cabaran
Ditanya
mengapa industri pengangkutan menjadi pertaruhannya, Wan Mohammad Sani berkata,
tiada sebab lain kecuali sektor tersebut begitu mencabar sehingga memerlukan
semangat yang kuat kerana ianya bukan mudah, selain risiko juga cukup banyak. Namun,
beliau tidak menafikan kesukaran yang dilaluinya berbaloi apabila Sani
Ekspres kini adalah peneraju dalam pengangkutan ekspress di Malaysia.
Katanya
lagi, semenjak Januari 2006, Sani Express telah memulakan perkhidmatannya dan
perinagaannya mendapat sambutan dan berjalan lancar. Sani membuktikan ‘jalan’ dipilihnya
berbaloi kerana hanya dalam tempoh tiga tahun Sani Express menunjukkan prestasi
luar biasa. Menurut Sani, selain minat, antara
faktor kejayaannya adalah sikapnya yang tidak malu bertanya dan belajar
daripada sesiapa saja.
Beliau juga
menyatakan bahawa beliau tidak mempunyai pendidikan yang terlalu tinggi. Beliau
banyak belajar daripada orang yang berpengalaman malah dengan sesiapa sahaja
termasuklah pemandu bas, mekanik serta orang yang pernah gagal. Baginya, kegagalan
orang lain juga dapat menjadi iktibar buatnya. Hasil pemerhatiannya yang meluas
membolehkannya menimba ilmu daripada pengalaman orang lain .Beliau juga
berpegang bahawa dengan melakukan analisis dan kajian sendiri, sesorang itu
dapat mengendalikan perniagaan dengan lebih baik.
Ironinya, sikap
pengasas Sani Ekspress ini wajar dicontohi bukan sahaja dalam kalangan
usahawan, tetapi juga masyarakat umum. Menjadi seorang pemerhati yang baik menajamkan
fikiran kita seterusnya sentiasa membuatkan kita mempelajari sesuatu yang
baharu.
3.0TOKOH
DAN 5 CIRI-CIRI
BILL GATES
Bill Gates atau nama panjangnya
William Henry Gates III merupakan seorang tokoh terhebat dalam revolusi
komputer. Beliau juga merupakan pengasas syarikat Microsoft perusahaan software
yang diusahakan bersama Paul Allen. Bill Gates dilahirkan pada 28 October 1955
di Seattle, pantai barat Amerika Syarikat. Beliau merupakan anak kedua daripada
tiga adik beradik. Beliau dilahirkan dalam keluarga kaya. Ibunya merupakan
seorang guru sekolah dan merupakan tokoh yang penting dalam masyarakat Seattle.
Bapanya pula merupakan seorang peguam yang tegas dan berpengaruh tetapi tetap
memberi sokongan terhadap Bill Gates. Beliau sememangnya seorang yang rajin
membaca sehinggakan ayahnya sanggup membeli buku untuknya tetapi tidak bagi
ibunya yang tidak mendokong hobinya kerana khuatir anaknya tidak bergaul dengan
persekitarannya dan hanya bersama buku. Bill Gates budak yang pintar tetapi
beliau cepat berasa bosan dan akhirnya setelah beliau dan kawannya iaitu Paul
Allen mendirikan ‘Microsoft’. Beliau mengambil keputusan untuk berhenti
daripada universiti mana beliau belajar iaitu Harvard University. Keputusan
beliau disokong oleh kedua ibubapanya walaupun dengan berat hati. Dengan
keputusan itulah Bill Gates menjadi usahawan yang berjaya kini.
Antara
ciri-ciri usahawan Bill Gates yang telah membuatkan dirinya berjaya adalah:
1.
Mempunyai visi (Visionary)
Seseorang usahawan yang mempunyai visi juga
dikenali sebagai ‘visionary’. Usahawan ini mempunyai visi dan hala tuju yang
ingin dicapai berdasarkan objektif dan matlamat yang dirangka. Usahawan yang
mempunyai visi membuat keputusan yang terbaik serta mempertimbangan cabaran,
ancaman dan juga peluang yang bakal dihadapinya. Begitu juga Bill Gates, beliau
memiliki keyakinan yang sangat tinggi dan sangat percaya diri. Semasa di bangku
sekolah dia pernah berkata: “Saya akan mencetak 1 juta dolar saya yang pertama
pada usia 25 tahun.” Waktu itu, US$ 1 juta adalah sangat besar. Ini Terbukti,
semasa Bill berusia 24 tahun, Microsoft telah menghasilkan 7 juta dolar Amerika
hanya dengan 40 orang pekerja.
2.
Kebolehan Belajar Dari Kesilapan (Failure is an option)
Ramai yang menyangka Bill Gates dan
idea-ideanya selalu diterima ramai namun tanpa turun dan naik itu bukanlah dipanggil
usahawan. Ada kala usahawan itu berada di atas dan ada kalanya di bawah. Ianya
terletak pada diri seseorang usahawan itu sendiri samaada untuk bangun berusaha
atau terus gugur tanpa capai kejayaan yang diingini. Bill Gates juga pernah
gagal. Pada tahun 1998-2001 Bill Gates melancarkan ‘Auto PC’ untuk
merevolusikan hiburan dalam telefon bimbit. Namun telefon bimbit-telefon bimbit
sudah dilengkapi dengan pelbagai seperti CD-player, GPS, dan lain-lain namun
produk beliau tidak diminati. Selain itu, pada 1995-1996 Gates melancarkan
Program Bob namun program tersebut memerlukan lebih banyak dari yang dimiliki
kebanyakan komputer yang ada saat itu dan pasar tidak menerima. Pada tahun
1991, Gates merancang program Cairo, dan setelah menghabiskan wang dan waktu,
akhirnya Cairo dibatalkan. Namun beliau tidak mudah untuk berhenti di situ
sahaja kerana Bill Gates berpegang kepada prinsip hidupnya. Beliau terus
berusaha untuk menjadikan produknya lebih baik.
3.
Jaringan (Networked)
Jaringan usahawan bermaksud semua hubungan
yang dibentuk dan dikekalkan olehseseorang usahawan dengan manusia disekelilingnya
untuk faedah bersama. Keupayaan usahawan mengenal
pasti peluang dan sumber yang terhad di sekeliling mereka turut terlibat dalam
mempengaruhi kejayaan seseorang usahawan. Ia bermula dengan sebuah panggilan telefon
yang dibuat oleh Bill Gates kepada MITS (Micro Instrumentation and Telemetry
Systems), syarikat yang mencipta mikro komputer seperti yang dibaca dalam Majalah
Popular Electronics, keluaran Januari 1975 yang memperkenalkan Altair 8800.
Walaupun pada ketika itu Bill Gates dan rakan seperjuangannya, Paul Allen belum
memulakan sebarang penulisan kod untuk Altair 8800 namun beliau memberitahu
president MITS bahawa rakan-rakan kongsinya sedang membina perantaraan BASIC.
Tujuan beliau menelefon MITS tersebut ialah hanya untuk menarik perhatian
sahaja. Dalam beberapa minggu, Bill Gates dan Paul Allen berjaya membina
padanan (emulator) untuk Altair yang menggunakan minikomputer dan pengantaraan
BASIC. Bill Gates dan Paul Allen kemudiannya berjaya mendapat kontrak
mengedarkan pengantaraan tersebut yang digelar Altair BASIC selepas kejayaan
mereka di dalam demonstrasi yang dibuat di pejabat MITS di Albuquerque.
Akhirnya, tertubuhlah syarikat Micro-Soft. Bermulalah suatu kejayaan yang
dirangkul Bill gates dan Paul Allen dimana Microsoft BASIC menjadi perisian
yang popular kepada ramai pengemar komputer dan sumber kodnya disalin dan
diedar secara meluas kepada komuniti-komuniti peminat komputer.
4. Proaktif
Seseorang yang memiliki sikap proaktif selalu
memiliki visi ke depan, memandang masa depan dengan penuh optimisme, selalu
aktif dan memikirkan perkara yang dapat mereka lakukan untuk meningkatkan
kualitas kehidupannya. Sikap proaktif cenderung mengarah pada tindakan ‘action’
yang positif. Begitu juga Bill Gates, beliau mempunyai pemikiran yang
positif bagi menjadikan perisian komputer perlu dibayar bukannya percuma itulah
yang membuatkan perisian komputer kini berbayar. Bukan hanya satu usaha yang
menunjukan keuntungan malah perniagaan yang dijalankan secara kecil-kecilan
boleh berkembang menjadi perniagaan besar.
5. Mengambil risiko (Open risk taker)
Usahawan yang ingin berjaya
perlu mengambil risiko serta berhadapan dengan risiko yang telah
diperhitungkan. Semakin tinggi risiko, semakin tinggi pulangannya. Namun
begitu, seseorang usahawan haruslag mengira dan memperhitungkan risiko yang
bakal dihadapi bagi mengelakkan kemungkinan kerugian pada masa hadapan. Pada
tahun 2000, Bill gates mengundurkan diri dari jabatannya sebagai Ketua Pegawai
Eksekutif dan ia memilih kembali ke profesi lamanya yang ia cintai yaitu Kepala
Penelitian dan Pengembangan Perangkat Lunak di perusahaanya sendiri, Microsoft
Corp. Dan pada awal tahun 2008, Bill Gates memutuskan untuk mengundurkan diri
dari penglibatan Microsoft dan memberi fokus diri pada kerja dermawanan melalui
yayasan sosial yang didirikannya.
4.0
KESIMPULAN
Keusahawanan merupakan satu bidang yang baik
untuk diceburi. Untuk menjadi usahawan yang Berjaya bukan sahaja mempunyai
minat, malah perlu mempunyai sikap atau identiti diri untuk membolehkan menjadi
usahwan. Setiap individu berpeluang untuk mengecapi kejayaan sebagai seorang
usahawan kerana ciri-ciri keushawanan yang ada pada kebanyakan usahawan
bukanlah dilahirkan secara semula jadi, tetapi adalah disebabkan faktor-faktor
seperti mempunyai daya inisiatif dan kejayaan yang tinggi, fokus kawalan
dalaman yang tinggi serta berkeyakinan terhadap kebolehan diri.
RUJUKAN
Azrain
Nasyrah Mustapa (2010). Prinsip-Prinsip Keusahawanan edisi kedua.
Kamus Dewan Bahasa dan
Pustaka Edisi keempat, (2004). Kuala Lumpur
Diakses pada 26 Oktober 2015. Disunting
daripada
Shubhi. (2013, August 26). Usahawan-Usahawan
Berjaya. Dicapai pada 24 Oktober
2015. Disunting daripada
Dicapai pada 26 Oktober 2015. Disunting
daripada
Dicapai pada 26 Oktober 2015. Disunting daripada
Dicapai pada 26 Oktober 2015. Disunting
daripada
LAMPIRAN
BERITA BAIK BERITA BAIK BERITA BAIK !!!
ReplyDeleteHalo semua, saya Fatma dari Indonesia. Saya menasihati anda semua di sini tidak memohon pinjaman di mana-mana syarikat atau pemberi pinjaman di laman web ini, kebanyakan syarikat di sini adalah palsu, penipu dan penipuan, dan juga beberapa kesaksian di sini adalah palsu mereka adalah orang yang sama . Oleh itu, sila berhati-hati agar tidak menjadi rakan kongsi mangsa dari Indonesia. Saya ditipu empat kali kira-kira Rp 200,000,000 untuk yuran pendaftaran, yuran pemindahan, kos cukai dan kos insurans, setelah pembayaran ini saya tidak mendapatkan pinjaman saya, tetapi mereka meminta saya untuk membayar lagi dan lagi. Ini akan menarik minat Anda untuk Tahu ada undang-undang pembiayaan undang-undang atau peraturan kos ini dalam mendapatkan pinjaman dari mana-mana undang-undang pemberi pinjaman atau syarikat. Dia bersyukur kerana saya menerima pinjaman dengan cepat sebanyak $ 100,000 dari syarikat yang telah diperkenalkan oleh kawan saya. Syarikat pinjaman sebenar dan boleh dipercayai (SYARIKAT LOE THERESA). Mereka kini merupakan syarikat terbesar di AS, Eropah dan seluruh Asia. Misi dan komitmen kepada anda Syarikat Pinjaman Theresa didedikasikan untuk memudahkan impian dan membantu semua kita yang telah ditipu dan ditipu dalam proses mendapatkan pinjaman segera, memberikan anda perkhidmatan bertaraf dunia. Syarikat Pinjaman Theresa atau ejen pinjaman tahu apa yang sepatutnya berada di kasut anda dan mereka berusaha keras untuk tidak melupakan perasaan itu. Mereka akan mendapat kepercayaan anda dengan menyampaikan kepada anda maklumat yang perlu anda ketahui, apabila anda perlu tahu dan hak untuk menawarkan pinjaman (perniagaan atau pinjaman peribadi) dan perkhidmatan kewangan.
Saya sangat teruja untuk membantu negara saya mendapatkan pinjaman terhadap penipuan dan tidak lama lagi, e-mel saya adalah (feyzilfatma@gmail.com) atau (martinimarais1986@gmail.com)
Hubungi saya atau (theresaloancompany@gmail.com) untuk maklumat lanjut, saya bersedia membantu. Tuhan memberkati kamu semua.
Sila ambil perhatian: Tiada yuran pendaftaran, tiada yuran, tiada cukai, tiada insurans. Tuhan memberkati kita semua.
SELAMAT DATANG DI KARINA ROLAND LOAN COMPANY, (karinarolandloancompany@gmail.com) atau whatsapp hanya di +1 (312) 8721-592, tujuan kami adalah untuk menyediakan Layanan Profesional Sangat Baik.
ReplyDeleteApakah Anda seorang pria atau wanita bisnis? Apakah Anda dalam kekacauan keuangan atau Anda perlu dana untuk memulai bisnis Anda sendiri? Apakah Anda memerlukan pinjaman untuk memulai Skala Kecil dan bisnis menengah yang bagus? Apakah Anda memiliki skor kredit yang rendah dan Anda kesulitan mendapatkan modal dari bank lokal dan lembaga keuangan lainnya?
Pinjaman kami diasuransikan dengan baik untuk keamanan maksimum adalah prioritas kami, tujuan utama kami adalah untuk membantu Anda mendapatkan layanan yang Anda pantas, Program kami adalah cara tercepat untuk mendapatkan apa yang Anda butuhkan dalam sekejap. Kurangi pembayaran Anda untuk mengurangi beban pengeluaran bulanan Anda. Dapatkan fleksibilitas yang dapat Anda gunakan untuk tujuan apa pun - mulai dari liburan, pendidikan, hingga pembelian unik
Kami menawarkan semua jenis layanan keuangan kepada individu yang membutuhkan pinjaman yang meliputi: Pinjaman Pribadi, pinjaman konsolidasi Utang, Pinjaman Bisnis, Pinjaman Pendidikan, Pinjaman Terjamin Hipotek, Pinjaman Tanpa Jaminan, Pinjaman Hipotek, Pinjaman Gaji, Pinjaman Siswa, Pinjaman Komersial, Pinjaman Investasi , Pinjaman Pembangunan, Pinjaman Otomatis, Pinjaman Konstruksi, dengan suku bunga rendah sebesar 2% per tahun untuk perorangan, perusahaan dan badan hukum. Dapatkan yang terbaik untuk keluarga Anda dan miliki rumah impian Anda juga dengan skema Pinjaman Umum kami.
Silakan, hubungi kami untuk informasi lebih lanjut jika Anda tertarik: (karinarolandloancompany@gmail.com) atau hubungi kami hanya di +1 (312) 8721-592
Halo
ReplyDeleteKami menawarkan pinjaman bagi mereka yang bisa membayar dengan suku bunga 1% dalam jangka panjang.
Bagi siapa pun yang tertarik, kirimkan surat kepada saya, berpantang dari orang-orang dengan niat buruk.
Beri pinjaman antar individu dari semua jenis:
* Keuangan
* Perumahan
* Kredit investasi
* Pinjaman mobil
* Konsolidasi hutang
* Batas kredit
* Hak Tanggungan
* Penukaran kredit
* Pinjaman
Kami menawarkan pinjaman jangka pendek, menengah dan panjang, bekerja sama dengan pengacara kami.
Silakan langsung kirim email Anda dan beri tahu saya berapa yang Anda butuhkan.
Hubungi kami:
Perusahaan: ISKANDAR LENDERS INCO.
Hanya WhatsApp: {+ 44} 7480729811
Tel .... {+ 44} 7480729811
Email: [iskandalestari.kreditpersatuan@gmail.com]
Terima kasih
PERKHIDMATAN PEMBIAYAAN LE-MERIDIAN. syarikat pinjaman yang memberi saya pinjaman sebanyak 5,000,000.00 USD Apabila pelabur-pelabur lain yang lain telah mengabaikan tawaran saya tetapi Le_Meridian Funding Service memberi saya pinjaman yang memuaskan. langsung ke pembiayaan pinjaman dan projek dari segi pelaburan. mereka menyediakan penyelesaian pembiayaan kepada syarikat dan individu yang mencari akses kepada dana pasaran modal, mereka dapat membantu anda membiayai projek anda atau mengembangkan perniagaan anda. Hubungi E-mel :::: lfdsloans@lemeridianfds.com Juga lfdsloans@outlook.com atau Tulis pada Whatsapp Nombor pada 1- (989-394-3740) Berpikir Baik,
ReplyDelete